Milyen a jó brief?

Először is tisztázzuk, hogy mi is az a brief...

A briefet tekinthetjük egy, a megbízó és a megbízott közötti alapdokumentumnak, melyben a megrendelő bemutatja az adott munkát vagy projektet. Ebben tisztázza a legfontosabb jellemzőket, tudnivalókat, elvárásokat. A jó brief mindkét fél számára előnyös, hiszen rengeteg félreértéstől és pluszmunkától kíméli meg mindkét oldalt. A megrendelő részéről ez egy objektív dokumentum, amely tartalmaz minden lényeges információt, a megbízónak pedig iránymutatást ad a tervezés és a kivitelezés során.

milyen a jó brief

De mit tartalmazzon a brief?

a jó márka ismérve

1. Bemutatkozás

A megrendelő bemutatkozik kerülve az általánosítást és az elcsépelt közhelyeket. Minél “személyesebb” annál jobban megismeri a megbízott a megbízót. Természetesen szükség van olyan alapvető információkra, mint például, hogy mivel foglalkozik a cég, termékek és/vagy szolgáltatások rövid bemutatása. De fektessünk nagy hangsúlyt arra, hogy mi a filozófiánk, a hitvallásunk, mi a víziónk, milyen üzenetet szeretnénk közvetíteni.

2. Piaci helyzet

A cég és/vagy márka, illetve a termékek és/vagy szolgáltatások piacának ismertetése, piaci és fogyasztói trendek bemutatása. Nagyon fontos, hogy a megrendelő ezen a piacon el tudja  magát helyezni. Itt ebben a részben érdemes kitérni a versenytársakra, milyen előnyökkel bírunk a piac többi szereplőjével szemben.  

3. A márka

A márka jellemzőinek bemutatása:

  • új márka bevezetés vagy már egy meglévő márkáról van szó
  • a márka imázsa – ha már meglévő márkáról van szó, akkor milyen kép él a fogyasztókban a márkáról. Ha új márkáról van szó, akkor mi a cél? Milyen kép alakuljon ki a márkáról, milyen üzenetet közvetítsen?
  • mi a tervünk a márka pozicionálásával kapcsolatban
  • ki a márka célcsoportja
  • főbb jellemzők: egyedi tulajdonságok, előnyök, miben jobb a többinél, mivel tud többet, milyen megoldást kínál a fogyasztónak/vásárlónak
  • ígéret, támogatás

4. A célcsoport

A célcsoportot minél részletesebben kell bemutatni:

  • kiket akarunk megszólítani
  • szociodemográfiai jellemzők (nem, életkor, lakhely, anyagi helyzet)
  • pszichografikai jellemzők (életmód, napi szokások, viselkedési szokások, értékrend)
  • fogyasztói szokások
  • a márkához fűződő viszonyuk

5. A feladat

Minél részletesebben kell kifejteni a konkrét feladatot. Ehhez több szempontból is érdemes a feladatot megközelíteni.

  • A probléma: miért van szükség az adott munkára, milyen céllal történik a megbízás
  • Céljaink: itt egyrészt beszélni kell a marketing célokról, másrészt pedig a kommunikációs céljainkról is. 
  • A konkrét megbízás kifejtése: megjelenéssel kapcsolatos elvárások (stílus, hangulat … stb.); milyen üzenetet közvetítsen; kötelező elemek, illetve a kerülendő, tiltott elemek megadása
  • Médiaterv: megjelenéssel kapcsolatos tervek – milyen felületen fog megjelenni a munka

6. Minden, amit kerüljünk

Érdemes egy külön pontban összeszedni minden ilyen dolgot, amit a megbízottnak a tervezés során kerülni kell. Lehetnek ezek például színek, bizonyos grafikai elemek, fotók, vagy egy konkrét stílus … stb. Igazából bármi lehet, amit a megrendelő semmi esetre sem szeretne viszont látni az elkészült munkában. 

7. Egyéb

  • határidők, ütemterv
  • költségvetés
  • mellékletek, kiegészítő dokumentumok
  • minden olyan információ az adott munka/ projekt kapcsán, amit relevánsnak tartunk 

Elsőre talán bonyolultnak tűnhet a megbízó részéről, viszont hosszú távon mindenképpen érdemes időt fektetni egy jó brief megírásába. Tekintsük ezt megbízói házi feladatnak, amit készítsünk el nagy körültekintéssel és szorgalommal. 

Ezt a sablont használd bátran, ha briefet kell készítened egy munkához. Csak a képre kell kattintanod!

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!