Beszéljünk egy kicsit a közösségi médiáról. Nade nem arról, hogy mit posztoljunk és minél gyakrabban, hanem az alapokról. Ha az ember nem időmilliomos, akkor mit kezdjen magával, hogyan válassza ki, mire szán időt és energiát. Mert ugye vagy te csinálod vagy kiadod valakinak a social média jelenlét minden nyűgét. De hát lássuk be, a legtöbbünk egyedül csinálja, főleg eleinte.
Szóval, ha te is ebben a cipőben jársz, akkor az első és legfontosabb tippem mindenki számára az, hogy a vállalkozás indításakor egy közösségi média felületre fókuszáljon, ha nem akar megbolondulni a sok tennivalótól. Egyszerűen képtelenség mindenhova minőségi posztokat gyártani, úgyhogy meg kell tanulni fókuszálni.
Melyik social média felület kinek való?
A Facebookot emelném ki első helyre, mert ott mindenkinek érdemes jelen lennie. A FB úgymond a social média jelenlét alfája. Nem feltétlenül naponta frissülő bejegyzésekkel, de láttatni kell, hogy létezik a vállalkozás. Ez az a felület, amit legelőször csekkol a potenciális vásárló, hogy megnézze, vajon létezik-e még, aktív-e az a vállalkozás, amire rátalált a neten. Illetve a FB regisztráció segítségével lehet a legkönnyebben hirdetéseket indítani a FB-n és Instán is.
Instagramon azoknak érdemes aktívkodni, akik szép képeket tudnak készíteni, vizuálisan jól megjeleníthető a termékük vagy szolgáltatásuk. Itt nem a megható szöveggel (bár azt is találunk jó sokat), hanem a figyelemfelkeltő fotókkal és grafikákkal tudjuk megfogni a közönséget. Azt is érdemes tudni, hogy másképp használja az instát mondjuk egy tini és egy harmincas, így az ottani viselkedésünket, posztolási stratégiánkat is a célcsoport szerint kell kialakítani. Tehát itt a social média jelenlét leginkább a vizuális tartalomgyártásról szól.
A Pinterest egy olyan felület, amit sajnos túlságosan is hanyagolunk vállalkozóként. Szuper keresőként tud működni, így ha egy honlapon van blogfelület is, mindenképpen ajánlom, hogy minimum heti rendszerességgel osszuk meg ott a blogbejegyzéseket. Igen, ugyanazokat akár többször is. Ha nem olyan a vállalkozás témája, ami vizuálisan figyelemfelkeltő, akkor is érdemes külön Pinterest grafikákat készíteni, mert egyre elterjedtebb a felhasználók körében, hogy google helyett a Pinteresten keresnek.
Ez a három az én nagy kedvencem hatékonyság szempontjából, de van még egy csomó másik lehetőség is. Bizonyos szakmákban a LinkedIn is szuper felület, hogy megmutassuk szakmai tudásunkat és hagyjuk, hogy a nagy cégek is ránk találjanak, YouTube-on is rengeteg új követőre tehetünk szert, ha jól kitaláljuk, milyen videókra is vágyik a célcsoportunk (extra bónusz, hogy a YouTube hirdetésekkel szuperül lehet célozni és sokszor olcsóbbra jön ki egy-egy hirdetés, mint bármelyik másik felületen). A Twitter bizonyos szakmai körökben (például IT) nagyon népszerű, de ritkán lesz sikeres mondjuk egy ékszerkészítő ezen a felületen.
Social média jelenlét? De hol?
Mielőtt beregisztrál egy vállalkozás az összes közösségi média felületre, fontos végiggondolni, hogy vajon a célcsoport tölt-e ott egyáltalán időt. Hiába menő most az, hogy Instán promózza magát egy vállalkozás, ha én mondjuk időseknek szóló tornát szereték meghirdetni. Nem hiszem, hogy sokan bekövetnének.
Tehát mielőtt elköteleződsz egy felületen, gondold végig, az lesz-e számodra ideális social média jelenlét. És ha ezen a felületen már van egy követőtáborod, de szeretnél tovább terjeszkedni, illetve már magabisztosan használod, tudod, mikor mit kell posztolni, na, akkor érdemes rátérni a következő felületre, hogy megőrizd az ép elmédet.