Mielőtt belevágnál a weboldal összerakásába ….

weboldal tervezés

A weboldal készítésnek nem érdemes amolyan hűbelebalázs módjára belevágni. Egyrészt nagyon időrabló, másrészt az eredmény messze el fog maradni az elvárásaidtól. Amikor egy új weboldal készítésével keresnek meg, a közös munka mindig egy hosszabb egyeztetési-tervezési folyamattal kezdődik. Valójában ez a legidőigényesebb része a projekteknek. Ebben a bejegyzésben végigvesszük azokat a lépéseket, amelyeken célszerű végigmenned mielőtt ténylegesen nekiállsz a weboldalad összerakásának. 

Ha gondosan megtervezel mindent, akkor nem csak egy szép kivitelezésű oldalad lesz, hanem egy hatékony is. És hát nyilván Neked is az a célod, hogy a weboldalad eredményeket is hozzon majd Neked, a vállalkozásodnak, a márkádnak. 

A nulladik lépés

Ez a nulladik lépés Nekem mára már amolyan szokássá vált, amikor van néhány szabad percem, akkor belevetem magam. Hogy mi is ez a nulladik lépés? Ez kérlek az inspirálódás. Egy jó kávé, egy kényelmes fotel vagy kanapé, csend vagy éppen zene és Pinterest! Egyrészt rengeteg webdesign van fenn, amiből szuper ötleteket tudsz meríteni, másrészt rengeteg hasznos tanácsot is el tudsz érni ezen a felületen. Szóval egyrészt böngészd a Pinterestet, másrészt nézelődj a neten. Nézz meg egy csomó honlapot, a felépítésüket, a funkciókat, amik elérhetőek rajtuk. Jegyzetelj, mentsd el, ami tetszik. Gondold végig, hogy Neked melyik lenne praktikus.

A struktúra

Tervezd meg a weboldalad felépítését, vagyis a menüt:

  • milyen oldalakból fog felépülni
  • ez egyes menüpontoknak lesznek-e aloldalai
  • az egyes oldalakon milyen funkciókat szeretnél majd megjeleníteni
  • honnan hova fog tudni navigálni az oldalra érkező látogató

Tartalmak

Webszövegek

A felépítést követve kezdd el megírni a tartalmaidat, melyik oldalon milyen szöveges tartalmak fognak megjelenni. Ha igazán profin szeretnéd csinálni, akkor előtte végezhetsz egy kis kulcsszókutatást is. Mire figyelj a szövegek megírásánál?

  • döntsd el, hogy tegezni vagy magázni fogsz
  • használj címsorokat
  • használj felsorolásokat
  • a szövegek megírásakor ne egy terméket vagy szolgáltatást akarj eladni, hanem arra fókuszálj, hogy a te termékeddel/szolgáltatásoddal milyen haszonra tehet szert, miért lesz neki jobb, milyen problémájára fog megoldást kapni az érdeklődő

Képek, illusztrációk

Ne felejtsük el, hogy a weboldal a vállalkozásod digitális kirakata lesz. Így azt hiszem nem is kell magyaráznom, hogy miért olyan nagyon fontos, hogy jó minőségű, ütős képeket használj. Na és persze jogtiszta képeket! Nem érdemes kockáztatni, mert nagyon kellemetlen következményei lehetnek. Léteznek ingyenes stock fotó gyűjtemények is:

Az én kedvencem a Depositphotos, ahol nem muszáj előfizetést csinálnod, anélkül is vásárolhatsz nagyon szuper képeket. Lehetőséged van minták letöltésére is, amelyek ugyan vízjelesek, de arra tökéletesen alkalmasak, hogy megtervezd vele a honlapod. Én is így dolgozom. Először mindig a mintapéldányt töltöm fel a weboldalra. Majd amikor már egyben látom az egészet és elégedett vagyok vele én is és természetesen az ügyfél is, akkor letöltöm az eredeti képet. Ezzel a módszerrel nem fogsz elpazarolni egy képet sem. A végén szépen összegyűjtöd, hogy melyik képekre van szükséged és azokat vásárolod meg. 

A főoldal

A főoldal megtervezésére szánjunk egy kicsit több időt. Akár meg is rajzolhatjuk magunknak egy papírra, hogy jobban átlássuk, vagyis inkább egyben lássuk, hogyan fog felépülni. 

Ne feledjük el, hogy egy weboldalnak nagyjából 3 másodperce van meggyőzni az oda látogatót, hogy itt van amit keres és érdemes itt maradnia. Így nagyon nem mindegy, hogy milyen főoldallal fogadod őt. 

Ez a drótváz egy kis segítség lehet Neked, hogyan is alakítgasd ki a saját főoldalad. Néhány instrukciót és tanácsot is találsz az egyes blokkoknál, melyek segítenek a könnyebb kivitelezésen. 

Figyeljünk nagyon az alábbiakra:

  • használjunk feltűnő akciógombokat
  • az első cselekvésre ösztönző gombot úgy helyezzük el, hogy görgetés nélkül látható legyen
  • a bemutatkozó szövegünk ne legyen túl hosszú, kerüljük a részleteket. Itt, ebben a blokkban fókuszáljunk a céljainkra, hitvallásunkra, küldetésünkre! Szólítsuk meg a látogatót!
  • irányítsuk a látogatót, tervezzük meg, hogy az egyes blokkok hova, milyen oldalakra fognak navigálni

Ha még jobban szeretnél elmélyülni a weboldal kialakításának tudnivalóiban, akkor ajánlom figyelmedbe az “Ilyen egy vevőmágnes weboldal” e-bookomat! Töltsd le ingyenesen!

Egyedi funkciók

Milyen egyedi funkciók jöhetnek szóba?

  • űrlapok
  • feliratkozási lehetőség
  • galériák
  • videók beágyazása
  • bannerek
  • térkép megjelenítése
  • letölthető tartalmak

Ezen kívül még számos más egyéb funkció is hasznos lehet a vállalkozásod/márkád profilja szempontjából.

A blogod

Ha tervezel blogot, akkor érdemes elkezdened összegyűjteni a témákat, amikről írni szeretnél. Érdemes 5-6 bejegyzést megírni, mire az oldaladat elindítod. Én egyébként is tanácsolni szoktam az ügyfeleimnek, hogy tervezzék meg a blogjukat. Hogyan?

  • Döntsük el, hogy milyen sűrűn fogunk bejegyzést írni!
  • Gyűjtsünk össze minél több témaötletet, amiket akár kategorizálhatunk is: szakmai/szakértői cikkek, személyesebb hangvételű bejegyzések, hogyan készült típusú bejegyzések, ajánlók … stb.
  • Tervezhetünk állandó rovatot is: például minden hónapban megosztom a kedvenc receptem (azért nem árt, ha olyan témát választasz, ami illik a profilodba), minden hónapban bemutatok egy alapítványt, minden héten egyszer bemutatok egy kézműves vállalkozást … stb.
  • Szeretnél-e vendégposztot a blogodba? Ha igen, kitől?
  • Szeretnél-e interjút készíteni valakivel?

A dizájn

És most, hogy már lelki szemeid előtt látod is hogyan fog felépülni az oldalad, nem árt, ha a dizájnra is fordítasz egy kis figyelmet. Ez mégis csak egy vizuális műfaj, nemcsak a szövegekkel és a képekkel kommunikálunk, hanem a színekkel és a betűtípusokkal. 

Könnyebb a helyzeted, ha már van logód és arculatod, mert akkor gyakorlatilag minden adott. Ha mindez nem áll rendelkezésedre, akkor természetesen az a tanácsom, hogy csináltass 🙂 Na de a viccet félre téve … Mit tudsz tenni, ha most nem fér bele a költségvetésbe egy arculattervezés:

  • válassz egy nagyon karakteres betűtípust logónak, használhatsz monogramot, márkanevet. Ez egy viszonylag egyszerű és költséghatékony megoldás, mégis mutatós. 
  • tanulmányozd egy kicsit a színelméletet (itt olvashatsz erről), és készíts színpalettát
  • válaszd ki az oldalad betűtípusait. Kettőnél ne legyen több! Ajánlom figyelmedbe a Google Fonts oldalát, itt böngészhetsz.

Ha egy kicsit jobban el szeretnél mélyedni az arculattervezésben, akkor van egy kreatív munkafüzetem, ami nagy segítségedre lehet. Töltsd le ingyenesen és tedd össze az arculatodat! 

Láss neki a tervezésnek! A következő bejegyzésben már a WordPress-szel fogunk ismerkedni!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!