Webergonómia

Mi fán terem a webergonómia?

A webergonómia (web usability = használhatóság) nagyon leegyszerűsítve nem takar mást, mint a weboldal használhatóságát. A célja pedig nem más mint, hogy biztosítsa a felhasználói élményt, hiszen ezáltal növeli a honlapunk hatékonyságát.

Milyen a felhasználóbarát weboldal?

  • megragadja a látogató figyelmét
  • könnyen navigálható
  • egyértelmű, azaz a felhasználó nem ütközik akadályokba
  • minden kijelzőn kiválóan működik

honlaptervezés során nagyon fontos, hogy szem előtt tartsuk, hogy a weboldalt a felhasználónak készítjük. Lehet az bármilyen szép, dizájnos, ötletes, formabontó, ha a látogató nem tudja használni, akkor dobhatjuk a kukába. A technológia nagyon gyorsan fejlődik, változik, de a webes felhasználói igények, alapelvek sokkal állandóbbak. Így érdemes ezeket figyelembe venni, és már a tervezés során nagy figyelmet fordítani ezekre a kérdésekre.

Tehát a webergonómia tulajdonképpen magába foglalja a dizájn megalkotását, a funkciók kialakítását, a megfelelő szövegezést. Elmondhatjuk, ez a terület nagyon közel áll a marketinghez, hiszen tulajdonképpen a fogyasztói magatartást veszi alapul. A hatékony és jól konvertáló honlap marketingszemléletű, nemcsak úgy “össze van dobálva”. Nagyon fontos, hogy gondosan megy legyen tervezve és a tervezés során a webergonómiai “alapelveket” is tartsuk szem előtt.

Megjelenés

Természetesen a web egy vizuális műfaj, így a dizájnak kiemelt szerepe van. Hiszen ez lesz az az első benyomás, amivel a látogató találkozni fog. Viszont a dizájn az nem egyenlő azzal, hogy egy weboldal csak és kizárólag mutatós. A webdizájn megalkotás során az egyik nagyon fontos alapelv, hogy a honlap átlátható, letisztult legyen. Ne zsúfoljuk tele zavaró, színes hátterekkel, animációkkal, mozgó szövegekkel, novellákkal …. ez nem az a műfaj. Az internet népe türelmetlen, és egyre inkább az. Ahogy egyre könnyebben kiigazodnak a webes világban, egyre kevesebb időt töltenek azzal, hogy megértsék egy weboldal működését.

#megszokás

Vannak dolgok, amiket nem érdemes “túlhájpolni” …. Ilyen például  a menü és a logó helye, a kapcsolati adatok, egyértelmű akciógombok, közösségi logók alkalmazása, többnyelvű weboldal esetén a zászlók …. Tehát vannak olyan weboldal elemek, amiket a felhasználók megszoktak, tudják, hogy hol keressék őket, hogy mi történik, ha ráklikkelnek. Ezeken a dolgokon nem érdemes változtatni és mindenféle trükkös és kreatív dolgot kitalálni a helyükre. A látogató nem fog azzal órákat …. sőt nem fog azzal perceket … továbbmegyek másodperceket tölteni, hogy rájöjjön, hogy hova dugtuk a belépés gombot, miért nem nyílik le a menü …. stb. Kreativitásunkat igyekezzünk más téren kiélni.

#átláthatóság, logikus navigáció

  • Vezessük a felhasználót a weboldalon keresztül egészen addig a konverzióig, amit szeretnénk elérni. A struktúra kialakításánál gondoljuk végig, hogy milyen sorrendben szeretnénk az információt a felhasználó elé tárni. Egyértelműen vezessük végig a folyamaton. Soha ne hagyjuk, hogy gondolkodnia kelljen, ha na akkor innen hogyan tovább.
  • Nagyon fontos, hogy a kattintások számát minél jobban lecsökkentsük.
  • Az a jó weboldal, ahol a felhasználó 2-3 kattintással megtalálja a számára releváns információt.
  • Az akciógombok esetében lehetünk kreatívabbak. A “Kattints ide” és a “Tovább” feliratok helyett, használjunk beszédesebb gombokat, mint a “Megrendelem”, “Letöltöm”, “Válaszolok” …. stb.
  • Legyen a honlapunk szellős, kerüljük az információktól túlzsúfolt oldalak kialakítását!
  • Legyen egyértelmű, hogy mi kattintható és mi nem!

Tartalom

A dizájn mellett a tartalom a másik kiemelten fontos tényező egy weboldal esetén. Mert ugye a vizuális megjelenéssel megragadod a figyelmet, de ha utána jön egy pocsék, hiteltelen, semmitmondó tartalom, akkor nagyjából annyit ér a szép dizájn, mint 2 óra alvás után a koffeinmentes kávé …. jó jó, de mi haszna ….

És itt most nemcsak arra gondolok, hogy mi van megírva, hanem, hogy hogyan! Kell egy olyan szakember, aki tudja, hogyan kell webre írni. Bármennyire is bánt minket a dolog, a felhasználóknak csak egy igen kis százaléka, aki el is olvassa, ami le van írva. Éppen ezért fontosak a címek, címsorok, kiemelések, felsorolások, tagolások …. na hát ezeket olvassuk. Úgy kell megírnod, hogy ezekből is “átjöjjön” a mondanivaló és az még ráadásul üssön is, hogy ne mondjon le rólad a látogató ….

A webszövegírás is egy külön műfaj, nem mindenkinek megy és nem is kell, hogy menjen. Ne akarj egy seggel minden lovat megülni, mert annak általában elég pocsék eredménye lesz.

Legyen reszponzív a weboldal

Na hát ezt már szinte minden bejegyzésben leírtam … nagyon nagyon fontos … még mindig nagyon sok olyan weboldal van, ami nem  működik jól mobilon, pedig ez ma már az elsődleges! Google barátunk is megmondta  – ma már nyíltan felvállalja az öreg -, hogy ez az elsődleges szempont. A nethasználóknak több mint a fele csak és kizárólag mobilon netezik. Azt hiszem ebből egyértelműen kiderül, hogy ha van egy mobilon csapnivaló weboldalad, akkor azzal jelentős piactól esel el. És érdemes táblagépre is megnézni a beállításaidat. Ugyan még mindig nem annyira elterjedt, mint a mobil, de ne hagyjuk, hogy ezen a téren hátrányba kerüljünk.

Sok kis apróság

  • Ne legyen tele az oldalad helyesírási hibákkal!
  • A hosszú szövegeket hagyd meg a blogodnak!
  • Legyenek egyértelmű, rövid, jól használható űrlapjaid!
  • Felelj meg a jogszabályoknak!
  • Legyél hiteles!

A webergonómia egy hatalmas témakör,  nehéz egy bejegyzésben jól összefoglalni. A témában nagyon szuper könyvek születtek, amiket érdemes forgatni.

  • Steve Krug: Ne törd a fejem!
  • Jacob Nielsen nyomán Leiszter Attila: Webergonómia

Ha igazán jó honlapot szeretnél, akkor áldozol az idődből a webergonómia kérdéskörének, vagy legalábbis olyan kivitelezőt keresel, aki nemcsak hallotta ezt a kifejezést, hanem alkalmazza is ezt a tudást!

Ha pedig most tervezed a weboldalad, akkor ülj abba a székbe, ahol a leendő felhasználód van és nézd meg az ő szemével. Legyél nagyon kritikus!

Szólj hozzá!