Webshop indítása

Mi kell egy webshop elindításához?

Mostanában megszaporodtak a webshopos megkereséseink. Több online áruház kivitelezése is folyamatban van, és úgy tapasztaltuk, hogy vannak folyamatosan visszatérő kérdések, amik szinte mindegyik ügyfelünknél felmerülnek. Az igazság az, hogy a megrendelő sokszor nem is gondolja, hogy mennyi mindent kell górcső alá venni, ha webáruház nyitásában gondolkodik. Alapvetően ez nem probléma, mert ugye ezért vagyunk mi. Összeállítjuk a feladatlistát, célirányosan kérdezünk, segítünk megtervezni a struktúrát. Ez így van jól! Viszont vannak dolgok, amikre érdemes előre felkészülni, mert ez a sok kis apróság rengeteg időt tud megspórolni nekünk, az ügyfélnek, és így végül előbb tud elkészülni a webáruház. 

MI AZ, AMI ELENGEDHETETLEN EGY WEBSHOP NYITÁSÁHOZ?

JOGI DOKUMENTUMOK

Vannak törvényi előírások, amiket nem szabad megkerülni. Minden webáruháznak rendelkeznie kell egy ÁSZF-el (Általános Szerződési Feltételek), valamint egy Adatkezelési Tájékoztatóval. Minden ügyfelemnek azt szoktam javasolni, hogy szakemberrel készíttesse el ezeket a dokumentumokat. Ezek az anyagok téged és az ügyfeledet is védenek, éppen ezért nagyon fontos, hogy körültekintően és szakmailag jól legyenek elkészítve. Érdemes minél előbb megkeresni egy jó ügyvédet, hiszen ezeknek a megírása is időigényes feladat.

FIZETÉSI MÓDOK

El kell döntened, hogy milyen fizetési módokat szeretnél a leendő webáruházadba. A leggyakrabban előforduló fizetési módok a banki átutalás, az utánvét és a bankkártyás fizetés. Ez utóbbi esetében meg kell találnod a megfelelő szolgáltatót. Nyilván számodra sem mindegy, hogy mekkora százalékot vonnak le a bankkártyás fizetések után és milyen egyéb szerződési feltételek vannak. Éppen ezért érdemes körbejárni a szolgáltatókat. A legelterjedtebb fizetési kapuk a SimplePay, a Barion, a PayPal, illetve mostanában a PayLike is egyre népszerűbb. Fel kell arra is készülnöd, hogy a kiválasztott szolgáltatótól függően az engedélyezés eltérő hosszúságú lehet. A végső jóváhagyás pedig csak és kizárólag az ÁSZF és az Adatkezelési Tájékoztató megléte után történik majd. 

SZÁLLÍTÁSI MÓDOK

Itt is elsősorban azért van szükség előregondolkodásra, mert meg kell találnod a megfelelő partnert. Ha fizikai termékeid vannak, akkor gondoskodnod kell a kiszállításról. Ehhez meg kell találnod a megbízható fuvarozócéget. Érdemes több árajánlatot is bekérned, megnézni a kondíciókat, majd ezek alapján meghozni a megfelelő döntést. Amennyiben csomagpontokban is gondolkodsz – mint például PostaPont vagy FoxPost – , akkor erről már tudod a webshop kivitelezőjét tájékoztatni. Így fel tud készülni ezeknek a rendszereknek a bekötésére. 

A SZÁMLÁZÁS KÉRDÉSE

Érdemes átgondolni, hogy mennyire szeretnéd automatizálni a webáruházadat. Ma már szerencsére szinte teljesen önjáró tud lenne egy webshop. Ez igaz a számlázásra is. A két legelterjedtebb számlázó program a szamlazz.hu és a Billingo is beköthető egy WooCommerce áruházba, és gyakorlatilag teljesen automatizálható. Amire oda kell figyelni, hogy a számlázóprogramok esetében az ingyenes, vagy alapcsomag már nem elég ennek a funkciónak a kielégítésére. Mindenképpen választanod kell egy megfelelő csomagot, amely képes a webshop kiszolgálására. 

Az előbbiekben azokat a pontokat szedtem össze, amik alapos utánajárást igényelnek, és valójában extra költséget jelentenek a webshop kivitelezésén felül. De emellett vannak olyan dolgok, amik ugyan nem járnak kiadással, ugyanakkor hasznos, ha előre elgondolkodsz rajta. Természetesen egy jó webes ezekben a kérdésekben segít neked. De ha már vannak elképzeléseid, akkor a munka sokkal gördülékenyebb és hatékonyabb tud lenni.

A WEBSHOP TERVEZÉS SZEMPONTJAI

TERMÉKKATEGÓRIÁK KIALAKÍTÁSA

Azt hinné az ember, hogy ez nem egy nagy feladat, hiszen erre úgyis mindenki tudja a választ. A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy valójában 10-ből 8 esetben nagyobb tervezést igényel. A kategóriák kialakításánál fontos, hogy a felhasználó szemével/fejével lássuk a webshopunkat. Fontos, hogy jól legyenek kategorizálva a termékeink, mert ezzel megkönnyítjük a navigációt és a tájékozódást. Ha könnyen megtalálják, amit keresnek, akkor szeretni fogják a webáruházat. 

MILYEN SZŰRÉSEKET SZERETNÉL A WEBSHOPBAN

Ezen azért érdemes elgondolkozni, mert a termékeket majd fel kell ruházni a megfelelő tulajdonságokkal, ahhoz, hogy megfelelően szűrhetőek legyenek. 

KAPCSOLÓDÓ TERMÉKEK

Nem olyan rég készítettünk egy ékszerwebáruházat. Nagyon sok időt töltöttünk a megrendelővel azzal, hogy az ékszereket “párosítsuk”. Például egy nyakék oldalán a hozzá passzoló gyűrűt, fülbevalót listázza ki a webshop. Mivel az áruházba nagyon sok termék került betöltésre, így ez egy időigényes feladat volt. Ha vannak ilyen speciális igényeid, akkor erre érdemes felkészülni, akár egy jól kialakított táblázattal is. 

TERMÉKFOTÓK

Egy webshopnak a lelke a termékfotó. Nagyon fontos, hogy a termékképek jó minőségűek legyenek. Egy sok termékes webáruház esetén ez azonban igen magas költséget is képviselhet. Ennek ellenére érdemes néhány profi képet csináltatni egy fotóssal, amit majd a weboldalon, közösségi oldalakon posztokban tudsz majd használni. Emellett más lehetőségeket is érdemes körbejárnod. Vehetsz egy otthoni fotóboxot, amiben jó minőségű képeket tudsz készíteni. Emellett azonban hasznos, ha van némi fogalmad a fotózásról is. Igénybe vehetsz egy gyorstalpalót egy fotóstól akár privát oktatásban, vagy egy workshop keretében. Ez hosszú távon kifizetőtdőbb lehet, hiszen az új termékeket nem kell újra és újra fotóssal fotóztatnod. Te magad is el tudod készíteni a megfelelő minőségben. 

KÉSZLETKEZELÉS

A készletezésről is érdemes előzetesen elgondolkodni. Mekkora készletet fogsz/tudsz tartani? Mi az a minimum készlet, aminél már jó, ha jelez a webshop, hogy kevés van az adott termékből? Ilyenkor nyilván számításba kell venni, hogy mennyi idő alatt tudod a készletet feltölteni. Ha te gyártod, akkor mennyi a gyártási idő? Ha rendeled, akkor mennyi idő alatt érkezik meg? 

WEBSHOPKEZELÉS

Ugyan ez már egy következő lépés, de hosszú távon ez is fontos. Ki fogja kezelni a webshopot? Ki fogja betölteni a termékeket? Ki fogja kezelni a rendelések állapotát? Ki fogja figyelni a készletet és gondoskodni az utánpótlásról? Ki fogja kezelni ügyfelek ügyes-bajos dolgait?

MARKETING

Szeretnél-e utánkövető emaileket a webshopban? Erre is érdemes felkészülni előre, ha tervezel ilyet. Mire gondolok itt? Például vásárlás után kettő héttel szeretnéd megkérni a vásárlót, hogy értékelje a terméket. Vagy az első vásárlása után kapjon egy egyszer felhasználható 10%-os kupont. Ezen azért is érdemes elgondolkodni, mert ez már az Adatkezelési Tájékoztatónak is része kell legyen. 

WEBSHOP INDÍTÁS ELŐTT ÁLLSZ?

Segítünk már az első lépéstől!

Amire számíthatsz, ha velünk dolgozol:

  • stratégiaalkotás
  • következetes projektmenedzsment
  • folyamatos kommunikáció
  • pontos kivitelezés
  • kitörő jókedv és töretlen lendület
  • jó kávé, sok csoki és még több gumicukor

Szólj hozzá!