Tele van az életünk rövidítésekkel, FB, IG és most jövök itt a SEO-val is. A SEO a Search Engine Optimisation, azaz a keresőoptimalizálás rövidítése. Korábban azért kellett magyarázkodni, hogy mi is ez, mert annyira újdonság volt, ma pedig azért, mert annyira természetes dolog, hogy rákeresünk a Google-ben valamire, hogy már fel sem tűnik, hogy egy olyan feladatot végzünk, aminek a könnyedségéhez sokan sokat dolgoznak. Mint amikor már évek óta vezetünk, egyáltalán nem tudatos, hogy mikor jön a fék, a gáz és a kuplung. De ettől még az autógyárakban egyre jobban finomítják és tökéletesítik az autóalkatrészeket, hogy ezek nekünk, felhasználóknak egyre könnyebben és biztonságosabban menjenek.
A SEO is pont ilyen – ahhoz, hogy a keresőben könnyen megtaláljon minket az, aki a témánkra keres, nekünk folyamatosan dolgozni kell és finomítani a honlapunkon.
Kinek lehet hasznos a keresőoptimalizálás?
Mindenkinek. A nagyobb cégeknek és a kisebb vállalkozásoknak egyaránt fontos a SEO. Ha jók a beállítások, jók a tartalmak az oldalunkon, több ember találhat rá „véletlenül” az oldalunkra és válhat potenciálisan vásárlóvá. Sajnos nem egyszerű a keresők első oldalán szereplő találatok közé kerülni, de nem lehetetlen egy kisvállalkozásnak sem.
Kinek kell elvégeznie a SEO beállításokat?
Ha valaki szuper ügyes és tájékozott, akkor akár mindent saját magának is elvégezhet, de a keresőoptimalizálás több részből áll, a technikai beállításokért közösen a webdesigner és a SEO szakértő felel, a tartalomgyártásban a marketinges és szövegíró összhangban végzett munkája ideális és egy fotós munkája sem hátrány, ha a vizuális témákra keresőket szeretnénk célozni. Persze egy kisvállalkozónál megszokott, hogy „mindenes”, könyvelő, marketinges, szakmai vezető, ügyfélszolgálatos és minden egyéb feladatot ellát, így itt is tudok olyan feladatokat mondani, amiket saját magad is elvégezhetsz.
Mik azok a SEO feladatok, amiket te magad is végezhetsz, hogy több ember látogasson az oldaladra?
- tartalomgyártás: folyamatosan frissülő tartalmakkal (blogbejegyzések) előrébb kerülhetsz a találati listában, mivel egyrészt a Google érzékeli, hogy figyelmet kap az oldal, folyamatos törődést kap, fejlődik, ezért érdemes lehet ide irányítani a látogatókat, másrészt pedig egyre több témában lesz tartalom az oldalon, így több embert irányíthat ide, akik különböző kulcsszavakra kerestek rá
- kulcsszókutatás: ha már említettem azt, hogy mire keresnek rá az emberek, akkor fontos tudni, hogy érdemes egy alap kulcsszókutatást végezni, hogy tényleg olyan témákban írj, amivel a konkurencia fölé kerülhetsz a találati listában és valóban érdekli a potenciális vásárlókat, ügyfeleket
- meta leírások és alt text beállítása: elsőre idegennek tűnnek ezek a megnevezések, de valójában nem bonyolult feladat, inkább időigényes (a meta leírás az a szöveg, amit a keresési találatoknál látunk)
- képek optimalizálása: a túl nagy képek miatt lassan töltődhet be az oldal, amit a keresők nem szeretnek, ezért érdemes minden fotót átméretezni úgy, hogy azok a felhasználó számára jó minőségűek legyenek, de kisebb helyet foglaljanak a tárhelyen
- linképítés: fontos a honlapon belüli linkekkel is ellátni a bejegyzéseket (mint ahogy én is tettem az első bekezdésben, amikor a korábbi Facebook és Instagram témájú posztokra linkeltem), de az a legjobb, ha ezek mellett külső, azaz más domainekről az oldaladra mutató linkeket is szerzel (például vendégbloggerként vagy szakértőként mások oldalán)
TUDTAD? A SEO-tanácsadás keretében ezek mellett sok apró, nem túl időigényes feladatra is kitérek, amit te magad is el tudsz végezni, illetve megtanítom neked azt is, hogyan lehet úgy blogbejegyzéseket írni, hogy a keresők kedvében járj.
Fontos tudni, hogy a keresőoptimalizálás nem egy olyan feladat, amit egyszer elvégzel és később nem is kell foglalkozni vele. Inkább ahhoz hasonlítanám, mint amikor lakásfelújítás után van egy nagytakarítás (ez az, amikor a legfontosabbakat beállítod), de ettől még a jövőben a rendszeres takarítási feladatokat el kell végezni, különben nem biztos, hogy olyan vonzó lesz a lakás a vendégek számára.
A SEO egy hosszútávú stratégia, ami nem hoz azonnali eredményt (itt volt is szó arról, mikorra várható, hogy lesz eredménye a keresőoptimalizálásnak), viszont így is megéri vele foglalkozni. Induló vállalkozásnál természetesen önmagában nem elegendő, hanem fontos kiegészíteni hirdetésekkel és közösségi médiában való jelenléttel, de ahogy telik az idő és lesz egyre jobb az oldal keresőoptimalizálás szempontjából, úgy várható egyre több organikus (azaz nem fizetett) látogató a honlapra és válhat belőlük vásárló/ügyfél, ezért mindenképpen érdemes erre is figyelmet szentelni!