Ahogy a világ nem fekete vagy fehér, úgy nincs egyetlen üdvözítő marketingeszköz sem, ami majd elhozza nekünk a világbékét és a sok-sok jól fizető ügyfelet. Van viszont marketingstratégia, ami jól tud működni, ha a vállalkozás igényeihez és lehetőségeihez igazítjuk. Ennek pedig részét képezi a sokféle közösségi média felület (kinek melyik, célcsoporttól függően), a fizetett hirdetések, a PR, a keresőoptimalizálás és sok egyéb mellett a Google Cégprofil optimalizálása is.
Szeretném végigvenni egy kicsit, hogy mire lehet jó a cégprofil egy vállalkozásnál és hogyan egészíti ki a többi marketingcsatorna által vállalt feladatokat. Ezekben segíthet neked a profil:
#1 Fokozott online jelenlét
Ha azt mondom valakinek, hogy aktív online jelenlét a legtöbb esetben a közösségi médiában való aktivitás az első, ami beugrik. Igen, jó, ha jelen vagyunk azon a felületen, ahol a célcsoportunk a leginkább aktív, de itt kitűnni mindig intenzív és változatos tartalmakat kíván. Fontos egy kicsit a statikusabb vagy lassabban frissülő tartalmakra is odafigyelni – itt jön a képbe a keresőoptimalizálás, a folyamatosan bővülő blog olyan témákkal, amik örökzöldek és még 2-3 év múlva is tudnak vevőt csalogatni. És valahol a kettő között ott van a Google Cégprofil, ahol frissítünk is meg nem is, generálunk is tartalmat és nem is. De leginkább lelkesen fogadjuk azt, ha másik készítenek tartalmat, például töltenek fel fotót arról, amikor a mi vállalkozásunknál jártak vagy adnak visszajelzést, amik mások számára hasznosak lehetnek egy-egy döntéshozatalban.
Amikor az ügyfelek releváns szolgáltatásokra keresnek, az optimalizált profilok kiemelkedő helyen jelennek meg a keresési eredményekben, így biztosítva, hogy a vállalkozásodat egészen biztosan észrevegyék. Mivel a fogyasztók többsége az online keresésre támaszkodik a helyi vállalkozások felfedezéséhez (a helyi FB csoportok „tudnátok ajánlani valakit, aki…?” típusú kérdéseknél is gyakrabban!), egy jól optimalizált profil értékes érdeklődőket hozhat.
TIPP: extra odafigyeléssel a cégprofilon megjeleníthetjük a közösségi média felületeket is, így ha valakinek megtetszettél, könnyebben bekövethet ott is és könnyedén értesülhet a legfrissebb eseményekről, ajánlatokról.
#2 Lokális keresőoptimalizálás
Ha azt mondom, hogy keresőoptimalizálás, akkor leginkább a honlap macerálására asszociál mindenki. Ami teljesen jogos. És elegendő is, amíg olyan termékről vagy szolgáltatásról van szó, ami az ország bármely pontján vagy online formában mindenki számára elérhető. Azonban ha egy kisebb földrajzi területen érhető el a célcsoportunk, akkor a honlapon is érdemes egy külön helyi aloldalt létrehozni és azt optimalizálni. De még ez sem lesz önmagában elegendő. Viszont ha a Google Cégprofilt is gatyába rázzuk, felkerülünk segítségével a térképre, releváns kulcsszavakkal, elérhetőséggel, frissülő tartalommal látjuk el, javul az esély arra, hogy a helyi keresési eredményekben előkelőbb helyen szerepeljen.
Ha a honlapon és a cégprofilon egyformán megtalálható a legtöbb fontos kulcsszó, nagyobb eséllyel kerülhet be a vállalkozásod a Google által ajánlott 3 vállalkozás közé a térképes megjelenítés alatt.
#3 Bizalom és hitelesség
Amikor magánemberként valamilyen új terméket vagy szolgáltatást keresel, egészen biztosan te is rákeresel arra, hogy másoknak ez hogy vált be. Lehet, hogy FB csoportban érdeklődsz, lehet, hogy ismerősöket kérdezel meg és hát jó eséllyel elolvasod az összes online fellelhető véleményt. Azonban vannak olyan termékek, de főként szolgáltatások, amikről nehéz visszajelzéseket szerezni. Például ha a honlapodon nincs lehetőség visszajelzés adására, akkor valószínűleg a Facebookon próbálsz véleményeket begyűjteni, ami nagyon sok esetben működik is, de vannak olyan szolgáltatások, amikről nem szívesen adnak publikus kommentet az emberek, hogy mondjuk az Facebook ismerőseik is lássák, hogy melyik nőgyógyásznál jártak és voltak megelégedve a szolgáltatással vagy pedig mennyire hálásak a zongoratanárnak, aki a gyereked önbizalmát rendbe tette, mert ha erről nyilvános véleményt ír a FB-n, máris jönnek a nagymamák, hogy akkor Mozartot kell nevelni a gyerekből.
Ilyen esetekben tökéletes a vélemények begyűjtésére a Google Cégprofil – nem látja mindenki azonnal, hogy miről adtak véleményt.
Ha sok a visszajelzés, az ügyfelek profinak fognak gondolni – a szakértelmedet így is bemutathatod, nem csak hosszú, esettanulmányokkal teli posztokkal. A pozitív visszajelzésnél nem is kell jobb bizalomépítő eszköz!
TIPP: az aktív közösségi média jelenlét, ami azt mutatja, hogy dolgozol, fogadsz ügyfeleket, törődsz velük kombinálva a cégprofilnál gyűjtött véleményekkel (esetleg azokat név nélkül újrahasznosítva közösségi média posztként) tökéletes a bizalomépítésre.
#4 Interakció az ügyfelekkel
Nincs is jobb dolog, mint amikor az ügyfelek mernek kérdezni és te tudsz reagálni, esetleg aszerint alakítani termékeidet, szolgáltatásaidat, esetleg a sok-sok ismétlődő kérdést megelőzendő egy jó kis GYIK felületet kialakítani. Viszont van, hogy az emberek nem kérdeznek, csak csendben feltételeznek, mert túl macerás lenne e-mailezni meg messengen írni az oldaladra, mert nincs kedvük igazából chatelgetni, csak információéhségük van. Ilyenkor lehet kihasználni, hogy a Google Cégprofilon van olyan lehetőség, hogy beírnak egy kérdést és te válaszolsz, amikor tudsz.
A kérdések és válaszok rész lehetővé teszi, hogy egyesével válaszolj azokra, gyorsan, egyszerűen. Ezeket később felhasználhatod a honlapodon is, akár részletesebben válaszolva (néha blogbejegyzéssé alakítva, mert olyan jókat is tudnak kérdezni, ami teljes bejegyzésért kiált).
A kérdések és válaszok részen felül még ott a lehetőség, hogy posztokat ossz meg az érdeklődőkkel. Nem csak egyszerű blogbejegyzéseket, hanem promóciókat és időszakos ajánlatokat is (be lehet állítani még azt is, hogy meddig érvényes az akció)
És a legeslegfontosabb lehetőség, ahogy interakcióba léphetsz az ügyfelekkel, az az, ha reagálsz az ügyfélértékelésekre. Nem csak a negatívokra, hogy kikérd magadnak az egészet és magyarázd a bizonyítványodat (és az sem mindegy, hogy hogyan kezeled ezeket a helyzeteket), hanem a pozitívokra is, hogy megköszönd a visszajelzést és nem sablonszerűen reflektálj azokra.
Ezek a jó kis interaktív elemek lehetőséget teremtenek a kapcsolatépítésre, az ügyfélhűség fokozására és a visszatérő ügyfelek ösztönzésére.
#5 Integráció más marketingcsatornákkal
Szerencsére a marketingcsatornák nem úgy működnek, mint az italforgalmazás, hogyha te étteremként szeretnél Pepsit árulni, akkor le kell mondanod a Naturaquaról, mert nem köthetsz két céggel szerződést. A profilodat összekapcsolhatod a weboldaladdal, közösségi média profiljaiddal és így egységes márkajelenlétet hozhatsz létre. Sőt, minél több irányból linkelsz a honlapodra, annál jobb. Minél több helyen jelensz meg egységes brand színekkel és kulcsszavakkal, annál emlékezetesebb maradsz az érdeklődők számára.
Ha szeretnél te is még egy plusz pontot a marketingstratégiádra, érdemes a Google Cégprofillal is foglalkozni. Nem biztos, hogy ez fogja elhozni az összes lehetséges vásárlót neked (bár éttermeknél, beülős helyeknél, cukrászdáknál nagyon látványosan meg szokta dobni a vásárlók számát egy jól optimalizált és vásárlói visszajelzésekkel teli profil), de tökéletes kiegészítése lehet a többi marketingtevékenységednek. Minél több lábon állsz, minél több forrásból érkezhetnek hozzád az ügyfelek, annál esélyesebb, hogy sikeres lesz a vállalkozásod!