Manapság nem is az a kérdés, hogy egy vállalkozásnak szüksége van-e online jelenlétre, hanem inkább az, hogy pontosan milyenre. Van, akinek a honlapja mellé az Instagramon érdemes aktívnak lennie, mert ott találja meg a célcsoportját, másoknak a Facebook a kifizetődőbb (vagy csak élvezetesebb és ezáltal könnyebb kitartani a rendszeres posztolás mellett), akadnak TikTokos sikersztorik is, de van egy felület, ami mindenkinek hasznos. Ez pedig a Google Cégprofil.
Ha azt mondom, hogy Google Cégprofil, nem mindenki tudja, miről beszélek. Na és ha azt mondom, Google Térkép? Ide is a cégprofilos regisztrációval tudsz felkerülni.
Mi is pontosan a Google Cégprofil?
Azon túl, hogy ez az a „kis blokk ott a jobboldalon a térképpel meg fotóval” a keresőben, funkcióját tekintve leginkább ahhoz tudom hasonlítani, mintha a retró telefonkönyvet felturbóznánk a legerősebb teljesítményfokozókkal. Ha a telefonkönyv én vagyok, amikor hatodikos koromban a fiúk belöktek a vízbe még azelőtt, hogy el tudtam volna mondani, hogy nem tudok úszni, de aztán végül mégsem fulladtam meg, akkor a Google Cégprofil Michael Phelpshez hasonlítható. Fénykorában. Tudjátok, amikor leginkább arról ment a pletyka, hogy biztosan ufó. Vagy delfin.
Tehát ez jóval több, mint egy sima cégjegyzék vagy telefonkönyv vagy egy pötty a térképen, hiszen itt az elérhetőségek felsorolásán kívül lehetőség van arra, hogy:
- vizuálisan megjelenítsd magad a térképen, ahol kattintásra minden elérhetőséged megtalálható
- fotókat tölts fel az üzletedről/termékeidről/útvonalról, ahogy el lehet hozzád jutni
- megoszthatod a szolgáltatásaidat
- a nyitvatartási idődet (ez a vásárlóknak praktikus, neked pedig kényelmes, mert nem fognak olyankor hívogatni, amikor már vége a munkaidődnek)
- egyszerűen frissítheted az infókat (például ha szabadságra mész; valami miatt ideiglenes nyitvatartási időt állítasz be; megoszthatod az időszakos akciókat, stb.)
- visszajelzéseket gyűjthetsz be az ügyfeleidtől, vásárlóidtól, amit elolvasva potenciális vásárlókat érhetsz el
- a Google keresőjén keresztül rád találjanak akkor is, ha még nincs kész a honlapod (tudtad, hogy a Google keresőrobotjai a közösségi média oldalait nem pásztázzák, de a saját felületén elhelyezett infókat igen?)
- és ami a legfontosabb, a statisztikák segítségével pontosan tudni fogod, hogy az ügyfeleid hogyan találják meg a cégedet
Nem számít, hogy milyen vállalkozásod van, az online jelenlét egyre fontosabb, hogy megtaláljanak téged – akár a keresőkön keresztül, akár közösségi médiában való megosztással vagy személyes ajánlással, az online jelenlét fontos.
Mi a hátulütője, ha nincs cégprofilod?
Képzeld el, hogy új vagy a környéken és megéhezel, nincs otthon semmi kaja és amúgy is jó lenne kimozdulni otthonról és jó lenne egy hamburgert enni. Gyorsan rá is keresel arra, hogy van-e a közelben hamburgeres. Nincs. Végignézel mindent a térképen is, semmi, csak egy nem túl bizalomgerjesztő kifőzde. Úgyhogy mégiscsak elmész a kisboltba, amit felfedeztél, hogy két utcányira tőled épp nyitva van, eszel egy szendvicset. Majd másnap munkából hazafelé jövet kerülsz egyet és feltűnik, hogy a szomszéd utcában van egy hamburgerező. És mégis, előző nap majdhogynem szárazkiflit kellett enned, csak azért, mert ők nem regisztrálták magukat a Google Térképre.
Ne legyél az a vállalkozás, aki ilyen csalódást okoz bárkinek! Legyél könnyen megtalálható!
A Google a leggyakrabban használt kereső a világon – ha pedig úgyis mindenki ott keres, nem lenne hülyeség regisztrálni az általa létrehozott cégjegyzékben, ugye?
Mégis, 2023-ban is a helyi vállalkozások majdnem fele Google Cégprofil nélkül viszi a vállalkozását. Ez két dolgot jelent:
- ha te abba a felébe tartozol, aki még nem regisztrált, itt az idő, regisztrálj most!
- ha pedig abba a felébe, aki már regisztrált, itt az ideje, hogy tökéletesítsd a Google Cégprofilod felületét, hogy ne csak úgy legyen az a profil, hanem tényleg több ügyfélhez segítsen hozzá
Kiknek ideális a Google Cégprofil használata?
Lényegében bárkinek, akinek fontos, hogy a vállalkozása megjelenjen a találati lista egy kiemelt helyén – mert ugyan fontos az, hogy a honlapod keresőoptimalizálásával foglalkozz, de elég nagy feladat, hogy a kereső első oldalán jelenj meg egy konkrét témában. Viszont ha valaki rákeres, hogy „Hamburgerező 9. kerület”, sokkal nagyobb esélyed van megjelenni akár a térképen, akár a térkép alatt kiemelt három vállalkozásként, mint egy-egy blogbejegyzéseddel, aloldaladdal.
TUDTAD? Nem is csak azokat a kereséseket „vadászhatod le”, ahol a helyet megnevezik kereséskor, hanem azokat is, akik csak konkrét dologra keresnek rá, mivel a Google figyeli azt, hogy hol tartózkodik a kereső személy és a nagyobb siker érdekében olyanokat fog neki ajánlani, akik a közelben vannak.
Különösen azoknak fontos, akik egy bizonyos fizikai területen belül látnak el ügyfeleket és ezért fontos nekik a helyi megjelenés, például helyszínhez kötött üzletek, éttermek, edzőstúdiók, stb.
Illetve azok számára már-már elengedhetetlen, akik olyan szolgáltatást végeznek, ahol házhoz mennek, külső helyszínen látják el az ügyfeleket, de egy bizonyos területen belül – például villanyszerelők, házhoz járó masszőrök vagy a hétvégén is kiszálló zárlakatos.
Gugliztál már rá arra, hogy „duguláselhárítás azonnal?” – na, az ilyen esetekben a legfontosabb a Google Cégprofil jelenléte. Itt aztán senki nem fog napokig, hetekig keresgélni, ismerősökre ráírni, hogy tudnak-e ajánlani valakit, végignyálazni a szaknévsort meg a keresők 56. találati oldalát is, hogy megtalálja az igazit. Itt gyors segítség kell!
Ha olyan szolgáltatást végzel, ahol gyakran keresnek rá arra az emberek, hogy „… a közelben”, vagy „… x városban”, akkor MINDENKÉPPEN kell regisztrálnod!
A teljesség igénye nélkül néhány vállalkozás, akinek a Google ezt a nagyon hatékony (és ingyenes) eszközt rendelkezésre bocsátja, hogy még könnyebben tudjon új ügyfeleket szerezni:
- fogorvosok
- magánrendelők
- éttermek, kávézók, fagyizók, sarki kiskocsmák és trendi bárok
- szállásadók
- szépségszalonok, kozmetikák, edzőstúdiók
- kutyaiskolák, állatorvosok és állatpatikák
- bármilyen, fizikai üzlettel rendelkező vállalkozás, bolt (patika, biobolt, játékbolt, laptopszervíz, autóbontó vagy akár hobbibolt)
- vízvezetékszerelők, ipari alpinisták, tetőfedők vagy villanyszerelők, azaz bármilyen szolgáltató, aki egy adott területen belül „kiszáll”, hogy javítson, szereljen, megmentsen a beázástól/patkányinváziótól
Google Cégprofil létrehozása
A Google Cégprofilt te is létrehozhatod, nem kell hozzá semmi más, mint egy gmail-es e-mail cím, és a legalapabb információkat be is állíthatod (vagy bízhatod szakemberre, aki hamarabb megcsinálja és egészen biztosan nem marad ki semmi):
- vállalkozás neve, elérhetőségei és leírása, azaz egy rövid bemutatkozás
- nyitvatartási időszak (napra lebontva változhat, sőt, szabadság idején ideiglenes szünetet is kiírhatsz, illetve a munkaszüneti napok előtt a google e-mailben rákérdez, hogy akarod-e módosítani a nyitvatartási időt és ezeket alig pár kattintással át is állíthatod)
- termékek vagy szolgáltatások listája
- fényképek, videók
- blogbejegyzések (nem kisregény hosszúságban, de egy insta posztnál jobban kifejtheted)
Nem kötelező ezt mindet beállítani, de minél több infót adsz meg, annál bizalomgerjesztőbb lesz a vállalkozásod az érdeklődők szemében. A keresőoptimalizálás részét képezi a Google Cégprofil tökéletesítése, folyamatos frissítése is. Helyi kisvállalkozásoknál talán fontosabb is, mint a honlap optimalizálása.
Figyelj, hogy mindig pontos adatokat adj meg, egyezzen az itt feltüntetett cím és mindenféle elérhetőség azzal, amit a honlapon találnak (a google ezeket összehasonlítja és ez alapján dönti el, hogy megbízható és konzisztens vagy-e és küldheti-e hozzád az érdeklődőket), illetve tölts fel induláskor pár olyan fotót, ami bizalmat sugároz!
Így menedzseld a cégprofilodat!
Ha fel akarod turbózni egy kicsit a profilod, frissítsd rendszeresen (nyugi, nem kell olyan gyakorisággal, mint az Instát vagy a Facebookot, elég heti egy-egy frissítés), például:
- készíts posztokat (kicsit átalakítva újrahasznosíthatod a közösségi média posztjaidat vagy blogbejegyzéseidet is)
- rendszeresen kérj véleményeket az ügyfeleidtől
- ha érkezik kérdés, mindig válaszolj rájuk (a google szereti, ha azt látja, hogy gyorsan reagálsz az ügyfelekre)
- mindig frissítsd a nyitvatartási idődet, ha valami változás van
Nos, ennyi lenne az első adag legfontosabb tudnivaló a Google Cégprofilról. Az idei évtől a keresőoptimalizálási csomagunk részét képezi a cégprofil optimalizálása is, mert ennek az eszköznek a használata szuper versenyelőnyhöz juttathat a konkurenciáddal szemben. A nyári időszakban a Cégprofil Audit vagy Optimalizálás önálló szolgáltatásként is igénybe vehető – ha szeretnéd felturbózni az online jelenléted, hogy az őszt még menőbben kezdhesd, ne hagyd ki a lehetőséget!