Amikor keresőoptimalizálásra kerül sor, sokan úgy gondolják, hogy elég pár kódot és kulcsszót elhelyezni a honlapon és minden jó lesz és csak úgy özönlenek az emberek az oldalra. Sajnos ez nem így van.
A keresőoptimalizálás (SEO) három nagy részből áll:
- on-page SEO (milyen tartalom kerül fel az oldalra + néhány trükkös beállítás a háttérben)
- tech SEO (még trükkösebb beállítások a háttérben)
- off-page SEO, azaz hogy milyen dolgok történnek a honlapon kívül, ami miatt a honlapunkra akarnak majd jönni az emberek. Az off-page SEO részbe tartozik a linképítés is.
Voltak a régi szép idők, amikor egy-egy lap.hu oldalra kihelyezett vagy fórumhozzászólásba illesztett linknek köszönhetően jött jó sok látogató, de ez már elmúlt. Manapság már nem így történik az egész, sokat szigorított a Google a szabályokon, mostanra sokkal időigényesebb és macerásabb lett a linképítés.
Nade miért is jó, ha foglalkozunk a linképítéssel is?
- arról az oldalról, ahol elhelyeztük a linket, új látogatók érkezhetnek (és nem csak a posztolás idején, mint például a közösségi médiából, hanem bármikor, amikor az ő bejegyzésükre talál rá valaki a keresőkön keresztül)
- több látogató talál ránk a Google-ből is (mert az algoritmus szereti a ránk mutató linkeket, ezért előrébb sorol a találati listákban – ezt azért teszi, mert úgy gondolja, ha sok a ránk mutató link, akkor biztosan értékes tartalommal szolgálunk)
- több látogató (fizetett hirdetések nélkül) – több bevétel – több profit
És mit takar az, hogy linképítés?
Mások oldalán jelensz meg vagy csak linkekkel vagy értékes tartalommal (ez utóbbi hatékonyabb), hogy az emberek a te oldaladra akarjanak átjönni.
Mindegy, hogy hol vannak ezek a linkek?
Nem, egyáltalán nem. A Google mindig jobban értékeli azt, hogyha hasonló témájú weboldalról érkeznek a linkek, mintha teljesen irreleváns oldalról.
- Az sem mindegy, hogy fizetett hirdetésről van-e szó vagy sem. Mert a Google nem szereti a megvásárolt linkeket, ezért például ha megjelensz valahol anyagi ellenszolgáltatás fejében, akkor azt „nofollow”-ként kell jelölni, azaz a látogatók át tudnak kattintani az oldaladra, viszont a Google ezeket a linkeket nem fogja követni, marad az eredeti oldalon és azt pásztázza tovább.
- A közösségi médiában elhelyezett linkek sem számítanak (jó, ez nem teljesen igaz, mert az viszont számít, hogy az adott oldal látogatottsága nő a megosztásoknak köszönhetően, tehát a google úgy érzékeli, hogy értékes a tartalom, ezért ha már feltérképezte az oldaladat, előrébb kerülhetsz a találati listán – DE a Google nem regisztrálja magának az innen érkező linkeket)
- A spamkommentkben, fórumok random hozzászólásaiban, kontextus nélkül elhelyezett linkek sem számítanak (ez tíz évvel ezelőtt még számított, most már egyáltalán nem, sőt, akár büntethet is érte a google, mert spamnek tekinti)
Van egy csomó apró szabály, ami miatt én leginkább azt gondolom, hogy a Google talán egy hisztis macskára hasonlít, mert sziszeg, amikor nem jól nyúlsz hozzá. Ezt nem szereti, azt nem szereti, de amikor meg ő pásztázni akar, amikor ő akar valamit, akkor nagyon kedves és segítőkész lesz hirtelen.
Szóval a linképítés egy határozottan sziszifuszi munka, de megéri. Legjobb, ha hozzád hasonló témával, célcsoporttal dolgozó emberekkel összefogsz és egymásnál megjelentek, ha minél több helyen próbálsz minőségi tartalommal együtt linket elhelyezni (vendégposztok) és figyeled azt is, hogy ne spamelj a linkekkel.