Egy kicsit úgy érzem, hogy a csapból is a chatGPT folyik már hetek óta, SEO körökben megy a vita arról is, hogyan fogja ez a jövőben befolyásolni a keresőoptimalizálást, főleg ha tényleg bevezetik, hogy a keresőkkel összekapcsolják a mesterséges intelligenciát és az „én mindenre tudom a választ!” szintű lelkesedését. Ezen a területen még sok a találgatás, de már most sok témában ajánlják a chatGPT használatát. Köztük sokszor elhangzik az, hogy kiszervezhetjük a robotoknak a tartalomgyártást, a blogbejegyzéseket, a mindennapos kényszert, hogy új posztot írjunk a különböző közösségi média felületekre. Ez persze így túl szép, hogy igaz legyen, nem lehet minden extra nélkül átadni a munka nehezét, DE tény, hogy sokban tud segíteni. Nade blogbejegyzést például nem fog tudni írni, maximum annyi idő alatt, amennyi idő alatt már mi is megírnánk a bejegyzést.
Kísérletképpen megkértem, hogy írjon egy posztot arról, hogyan tudják a kisvállalkozók használni a chatGPT szuperképességeit. Nos, egy csomó olyat felsorolt, amit az egyszeri magyar kisvállalkozó nem valószínű, hogy ki tud használni, például:
- automatizált chatbotok honlapba építése (ami tényleg szuperjó, de ezek nagyon drágán megvalósítható lehetőségek, nem biztos, hogy itt van a legjobb helye a pénzünknek)
- tartalomgenerálás (erre mutatok példát később)
- ügyfél-elégedettség növelésére (ami igaz, hiszen ha tényleg van egy állandóan válaszra bírható chatrobot a honlapon, akkor gyorsan választ kapnak a kíváncsi potenciális vásárlók, de sajnos ahogy említettem, ez nem olcsó mulatság)
A chatGTP és a tartalomgyártás
A legtöbben a tartalomgyártásra kapják fel a fejüket, amikor a chatGPT szóba kerül. Mutatom is, hogy amikor megkértem ennek a blogbejegyzésnek a megírására, akkor mi volt az első verzió (azok után, hogy megemlítettem a célcsoportot, illetve bemásoltam pár mondatot a korábbi bejegyzéseimből, hogy ahhoz hasonló stílust használjon):
„A ChatGPT számos előnyös lehetőséget kínál a kisvállalkozók számára, akik női célcsoportot szeretnének elérni. Az egyik legfontosabb dolog, hogy a ChatGPT lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy közvetlen és személyes kommunikációt folytassanak a vállalkozókkal, ami segít az ügyfelekkel való kapcsolatok erősítésében. Íme néhány ötlet, hogyan lehet a ChatGPT-t használni a kisvállalkozók számára”
Látszik, hogy nem tudta értelmezni, hogy a célcsoportot azért adtam meg, hogy tudja, hogy ne nyugdíjasklubos kiselőadás vázlatát készítse el és nem azért, hogy beleírja a szövegbe.
Kértem, ezután, hogy ezt a bekezdést írja át egy kicsit könnyedebb, lazább stílusban:
Látszik, hogy a magyar nyelvvel akadnak problémái, úgyhogy mindenképpen át kell írni, amit alkot. Azonban ha a nyelvtani hibákat ki is javítjuk, még mindig nem sikerül neki felvenni a stílust.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy angolul is kísérletezgettem és ott kevésbé suta eredmények lettek, ott például amikor bemásoltam szövegeket, amiket korábban írtam, akkor sokkal kevésbé idegen szöveget kaptam és könnyebben tudtam átalakítani. De mindenképpen kell alakítgatni rajta, ami elég időigényes. És ahogy a szövegíró kollégáim szokták mondani, mindig könnyebb nekik nulláról webszöveget készíteni, mint kijavítgatni a meglévőt, így én is szembesültem ezzel, hogy hamarabb kész lettem volna, ha saját magamtól írok, minthogy azon gondolkozzak, hogyan kérdezzek, hogy jó legyen (ezen az időn gondolom, sokat lehet javítani, ha gyakran használjuk), utána átnézni, átalakítani úgy, hogy jó legyen.
Ezen kívül akadt még problémám azzal is, hogy nagyon sokszor használja ugyanazokat a szófordulatokat, ami miatt az egyedisége veszhet el a szolgáltatásunknak, vállalkozásunknak. Márpedig a szövegírásban az egyik legfontosabb dolog az egyediség és a saját stílus kialakítása.
Három témában kértem, hogy írjon egy promó célú facebook posztot, de nem vagyok benne biztos, hogyha ezeket átírás nélkül tenném ki, akkor annyira megragadná bárki figyelmét is.
A harmadik témában arra is megkértem, hogy írjon egy kicsit lazább stílusban is egy posztot:
Mindegyikben van olyan mondat ami jó, vagy könnyen jó lehet, de egy az egyben sajnos nem igazán átemelhetőek (szerintem). És néha egészen vicces dolgokat is tud produkálni, például amikor megkértem, hogy fogalmazzon át egy rövid szöveget kétféle stílusban:
Ezt a variációt úgy írta, hogy az előtte lévő pár üzenetváltásban a szülés utáni tornáról volt szó, de mivel itt nem említettem megint, hogy „de úgy írd meg, hogy…” rögtön belevette Shwarzeneggert, és tudom, hogy láthattuk őt anno „kismamaként”, nem biztos, hogy rá szeretnénk asszociálni, amikor a szülés utáni célkitűzésekről van szó.
Egy kicsit úgy érzem, olyan a chatGPT, mint egy tinédzser a hétvégi takarításkor, hogyha azt mondjuk neki, hogy takarítsa ki a szobáját, akkor lehet, hogy felporszívózik, de az üres poharakat és erre-arra rejtegetett tányérokat már nem viszi ki a konyhába, nemhogy betenné a mosogatógépbe azokat.
Mire használható jelenleg a chatGTP?
Persze attól, hogy nem tud tökéletes blogbejegyzést írni a mi stílusunkban a chatGPT, rengeteg dologra tényleg nagyon jól használható.
Amire szerintem kiválóan alkalmas:
- amikor itt az idő, hogy írni kell, mert most van csend és nyugalom, de egy óra múlva már kell menni a gyerekért, de nem jön az ihlet, akkor megkérjük a mesterséges intelligenciát, hogy adjon témaötleteket, hogy miről írjál
POZITÍVUM: rengeteg ötletet kapsz
NEGATÍVUM: ha már régóta blogolsz, lehet, hogy nem lesz túl sok új ötlet közte + a konkurenciádnak is ugyanezeket az ötleteket fogja adni, ha ő is ugyanúgy kérdez, mint te
- ha már van ötleted, de mégsem jönnek a mondatok, megkérheted, hogy írjon egy bejegyzést, ami valószínűleg nem lesz tökéletes, de arra jó lesz, hogy bele tudj kezdeni és megihletődj.
POZITÍVUM: lehet, hogy megjön az ihlet
NEGATÍVUM: lehet, hogy ugyanannyi ideg fog tartani az átírás, mint a nulláról megírás lett volna (de legalább kész vagy vele, mielőtt el kellene indulnod otthonról)
- ha megvan a témád, de nem tudod, hogy mit foglalj bele, akkor tehetsz fel neki olyan kérdéseket, ami segít abban, hogy mit kutass, mire keress rá vagy egyáltalán mit kellene az agyad hátsó polcairól összeszedni (arra tökéletes szerintem, hogy laikusoknak tudj írni a témában egy „kezdő” bejegyzést, ami sokszor nehéz, ha már 5-10-15 éve a szakmában vagy, mert ami neked evidens, sokaknak nem és a chatGPT emlékeztethet, mit hagynál ki magadtól)
POZITÍVUM: újra felfedezhetsz régi témákat
NEGATÍVUM: valós kutatásra nem használható a chatGPT, mivel nem tudhatjuk, hogy mennyire megbízható az információ (és eleve csak 2021-ig vannak beletáplálva az infók, ami frissebb, arról fogalma sincs) – mert például ha egy egyszerű google-ös kereséssel egy neonzöld, villódzó fényes, 1997-es stílusban összerakott honlapra keveredsz, akkor azonnal tudod, hogy nem biztos, hogy megbízható vagy naprakész az információ. Egy honlap minősége sokat elárul, ami itt kimarad, hiszen minden válasz ugyanúgy néz ki.
- ha leblokkoltál egy tervezési folyamatban, abban is segíthet (de itt sem lesz tökéletes a válasz) – megkérdezheted, hogy x tennivalók esetén mi lenne az ideális sorrend, mire kell figyelni. Meglepően jó válaszokat tud adni és segíthet az elindulásban. Persze egyéni igényekre nem fogja tudni szabni, de kiindulásnak jó.
- megkérheted, hogy adjon ötleteket, hogy mi legyen a hírlevél tárgya, amire felfigyelnek az emberek és nőhet a megnyitási arány (itt is lesz sok sablonos tipp, de használhatóak is, vagy könnyen személyre szabhatóak is)
Bizonytalanságok a chatGPT körül
Összességében azt mondom, hogy ötletelésre NAGYON jó eszköz, főleg akkor, amikor a saját marketingedet kell csinálni és a hátad közepére sem kívánod az egészet – ilyenkor jól jön, hogy van „valaki”, aki segít a gondolatmenet beindításában, kicsit olyan, mintha nem lennél annyira magadra hagyva a feladataiddal.
Amivel kapcsolatban viszont nekem fenntartásaim vannak:
- ahhoz, hogy belekezdj bármibe is, rögtön meg kell adnod a telefonszámot. Mégis minek? Nem fogtok este romantikusan jó éjt kívánni egymásnak. Majd ezután az e-mail címed is megadod a bejelentkezéshez. Minek két elérhetőség?
- semmit nem tudunk az adatkezelési szokásairól, ami kicsit aggályos lehet adatvédelmi és cyberbiztonsági szempontból. Nem kell rögtön arra gondolni, hogy meghekkel és feltöri a gépedet, de nem tudjuk, mit kezd azokkal az infókkal, amiket megadunk neki ahhoz, hogy írjon egy jó bejegyzést vagy tervezze meg a marketingfolyamatainkat (arról ne is beszéljünk, ha véletlenül valamilyen céges infót „kikotyogsz” neki). Vagy az sem túl jó, ha „csak” az történik, hogy később jól felhasználja az infókat, amiket te megadsz és a konkurenciádnak ennek segítségével ad szuperjó tanácsokat és lesz még erősebb konkurenciád ezáltal. Persze lehet, hogy csak paranoiás vagyok és ebből semmi probléma nem lesz, de az tény, hogy egyáltalán nem tudunk erről még semmit, hiszen maga a chatGPTI is csak pár hónapja működik, még folyamatosan fejlesztik, mindig változik valami, de nem is tudjuk, hogy mi
- a megbízhatóságáról írtam feljebb, nem tudjuk, hogy hiteles-e az infó (mert mindent ugyanolyan „magabiztossággal”, tudományosnak tűnő megfogalmazással ad át, illetve 2021 óta lehet, hogy hatszor megcáfoltak már valamit az adott témában)
- szeret gondolatot olvasni és nem visszakérdezni, ha nem ért valamit. Egyszerűen betippeli, hogy „mire gondolhatott a költő” és emiatt vagy nagyon általános válaszokat ad vagy félrevezet (ez megint könnyebb, ha valaki képben van a témában, ki tudja szűrni az adott választ, de ha valakinek csak felületes tudása van az adott területen, ez nagy tévedésekhez vezethet)
Én most, 2023. február végén nem vagyok nagy rajongója a chatGPT-nek, mert nagyon keveset tudunk róla és még nagyon sok gyermekbetegséggel rendelkezik. Lehet, egy év múlva ezt teljesen átértékelem és napi szinten fogom használni. De most még nem. Viszont annak ellenére, hogy én nem vagyok nagy rajongója, el kell ismernem, hogy sok időt spórolhat, ha megfelelően használjuk. Angol nyelven már most rengeteg Youtube videó található arról, hogyan kell úgy kérdezni, hogy értelmes és használható válaszokat kapjunk – és szerintem angol nyelven jobban is működik. Angolul például tudtam úgy kérdezni, hogy viszonylag jól használható bejegyzést kapjak, magyarul (még) nem.
Tekintsünk most a chatGPT-re úgy, mint egy első randira – hacsak nem totálisan szatír vagy ellenszenves az illető (márpedig a chatGPT a legrosszabb esetben is csak semleges) és látunk benne egy kis potenciált is – adjunk neki még egy esélyt! Randinál lehet, kicsit nagy szünet lenne, de talán most ideális lenne 3 hónap múlva megnézni, hogyan állunk ehhez.
Szóval, akkor találkozunk te meg én és a chatGPT három hónap múlva?