Amikor egy szép nap az ember lánya úgy ébred, hogy na akkor most felkerül arra a bizonyos online térképre, akkor felkeresi legjobb barátját, Google pajtást és nekiáll veszettül keresgélni. Egyrészt nyilván inspirálódik főhősünk, hogy vajon milyen weboldal is tetszene, milyet kellene csinálni vagy csináltatni. Aztán nekiáll webest keresgélni, aki esetleg megcsinálja. Nézeget referenciákat, ott is inspirálódik. Aztán kitartó főhősünk rájön, hogy elveszett az erdőben, mert igazából nem is annyira tudja, hogy az ő vállalkozása számára mi lenne a jó megoldás.
És akkor én most megpróbálok tanácstalan főhősünknek egy kis útmutatót adni, hogy milyen weboldal típusok léteznek, melyik mire való, kinek hasznos.
BEMUTATKOZÓ WEBOLDAL
Úgy gondolom, hogy ma már alapelvárás, hogy egy vállalkozásnak legyen saját weboldala. Minimum egy bemutatkozó weboldal. Ma már ez az egyik legfontosabb marketing eszköz, felkerülsz arra a bizonyos online térképre, kirakatba teszed a bizniszed. Sokszor ez az első felület, amivel a potenciális ügyfeleid találkoznak. De ha hallanak róluad, vagy találoznak a közösségi oldaladdal, biztosra veheted, hogy csekkolni fogják a honlapod.
Na de mit tartalmazzon egy bemutatkozó oldal? Nyilván ez attól is függ, hogy milyen típusú vállalkozásod van, de azért van néhány alap dolog, aminek mindenképpen szerepelnie kell.
- ki van a vállalkozás mögött
- a szolgáltatások, termékek bemutatása
- elérhetőségeid, kapcsolatfelvételi lehetőség
- esetleg egy képgaléria
- akár egy időpontfoglaló rendszer is szóba jöhet
Az én meglátásom, hogy egy ilyen típusú weboldalra minimum minden vállalkozásnak szüksége van.
ONEPAGE
Ahogy a neve is mutatja ez a weboldal típus egy oldalból áll. Itt nincsenek aloldalak, sok esetben menü sincs – bár én ez utóbbit nem tartom szerencsésnek. Miért nem? Ha nincs menü, akkor a látogató csak görget és görget, amíg meg nem találja, amit keres. Tudod, hogy ezt hányan csinálják meg? Elárulom … hát kb 1000-ből egy felhasználó. Így én az oldalon belüli navigációt szoktam javasolni. Ez azt jelenti, hogy a menüből az oldal megfelelő szekciójához tud navigálni a látogató. Így mégis tudod vezetni a felhasználót.
Mire jó egy onepage weboldal?
- alkalmas egy termék vagy szolgáltatás bemutatására
- egy kampány ismertetésére
- egy esemény népszerűsítésére
ÜZLETI WEBOLDAL
Az üzleti weboldal, vagy céges weboldal, esetleg biznisz weboldal néven is futhat, lényegében a bemutatkozó honlaphoz hasonlít, csak annál sokkal részletesebb.
- részletes információkat oszthatsz meg a szolgáltatásaidról és a termékeidről
- alkalmas több képgaléria megjelenítésére is, referenciák bemutatására
- feltehetsz árlistákat is
- kifejtheted a céged hitvallását, küldetését
- kapcsolhatsz hozzá blogot, ahol friss híreket, információkat oszthatsz meg, növelheted az oldalad látogatottságát
A weboldal típusok között ez a fajta rendelkezik a legtobb aloldallal és a legtöbb tartalommal. Éppen ezért itt nagyon fontos a struktúra, a webergonómia. A céges weboldal esetén kiemelkedően fontos a tervezés, nem szerencsés sablonos megoldásokat választani, hiszen itt már nagyon fontos az egyediség. Emeld ki a vállalkozásod előnyeit, hogy mitől vagy te különleges és jobb, mint a versenytársaid.
LANDING PAGE
A landing oldalak tipikusan kampányokhoz készülnek, pl. Google vagy Facebook hirdetéshez vagy hírlevél feliratkozáshoz. Ez egy különálló weboldal, melynek célja a konverzió elérése, azaz egy szolgáltatás vagy termék eladása. Ennek egyik eszköze, hogy a landing oldalaknak nincs menüje, így a látogató nem tud elnavigálni az oldalról. Mindenképpen döntést kell hoznia, marad vagy megy, tehát cselekvésre buzdítanak.
PORTFÓLIÓ WEBOLDAL
A weboldal típusok közül portfólió oldalakra jellemző leginkább, hogy kevés szöveges tartalommal rendelkeznek, viszont annál több képes anyag van rajta. Jellemző rá, hogy sok jó minőségű, hatalmas kép van rajta. Éppen ezért nagy gondot kell fordítani a megfelelő optimalizálásra. Ugyanakkor az is fontos, hogy az a kevés szöveges tartalom, ami az oldalon van, minőségi és meggyőző legyen. Ezeket a weboldal típusokat általában profi fotósoknak, modelleknek, designereknek szoktam ajánlani.
BLOG
Ma már szinte bármilyen témában találunk blogot, a szakmaitól elkezdve a személyes blogokig. A céges weboldalak állandó eleme lett, hiszen remek eszköz a keresőoptimalizálás terén. Vannak olyan területek, ahol kifejezetten könnyű a blogolás és a téma szinte kimeríthetetlen, és persze vannak olyanok is, ahol ez sokkal nehezebb feladat. Mindenesetre én minden ügyfelemnek szoktam tanácsolni, hogy gondolkodjon el ezen a lehetőségen.
NEM TUDOD HOGY ÁLLJ NEKI A BLOGOLÁSNAK? EZEKBEN A BEJEGYZÉSEKBEN HASZNOS TANÁCSOKAT ÉS TIPPEKET TALÁLSZ!
WEBSHOPOK
A weboldal típusok közül itt ebben a bejegyzésben talán erről szeretnék most a legkevesett szólni, hiszen ez mindenki számára elég egyértelmű, hogy miről szól és kinek van rá szüksége. Tény, hogy az összes weboldal típus közül a legnagyobb és legprecízebb előkészítést ez igényli. Ugyanakkor az online kereskedelem a fénykorát éli, így egy minőségi webáruházzal a legjobb pályára tudod állítani a vállalkozásodat. Ugyanakkor azt is fontos ezen a ponton megemlíteni, hogy itt hatalmas szerepe van a megfelelő marketingstratégiának, és a jó marketingesnek.